Blogikirjoitusten päivitys jatkuu satunnaisesti kevään aikana. 

Yllä oleva kuva kesältä 2019, Vikingarnas Segelsällskapin kotisatamasta, josta Göran Schildt lähti Daphnellaan Rapallon lahdelle 1948.

Vanavettä on jo jäänyt:

Aina luotettavan SMHI:n ennuste piti paikkansa. Lähdimme toissa päivänä aamulla yhdeksältä Fårösundista kiertämään Fårön saarta pohjoispuolelta kohti itää. Tuulta oli ennustettu aluksi viitisen metriä eteläkaakosta ja niin se myös puhalsi.

Lickershamn är ett fiskeläge i en vacker vik omgiven av klintar med sandstrand och klapperstensstrand. Här i naturreservatet Jungfruklint står Gotlands högsta rauk Jungfrun högt uppe på klippkanten.

Todellakin, Visbyssä ollaan.Tulimme tänään hellepäivän päätteeksi neljän hujakoilla tähän tuttuakin tutumpaan kesäkaupunkiin. Jotain outoa ja uutta kuitenkin satamassa oli. Helteinen päivä, kesämeininki, mutta... vain viisi venettä laitureissa! No, illemmalla tuli muutama lisää. Olen aikanaan ollut Visbyssä Purjelaivasäätiön Helenan kanssa...

Täytyy sanoa, että taas yllätyin Degerö 35:n mainioista purjehdusominaisuuksista. Eilen torstaina lähdin Ystadista kohti Simrishamnia. Tuulen ollessa sopiva, ajattelin puolen mailin jälkeen, että voisihan tämän päivän käyttää ihan purjehtien. Vastatuuleen.

Todellakin, taas, tuulen jumalat eivät anna mitään ilmaiseksi. Cuxhavenin jälkeen keli oli tyyntä ja ajoimme myötävirrasssa Petrin kanssa koneella ensin Elbeä pitkin Brunsbüttelin sululle ja sieltä edelleen Rendsburgiin. Kaupunki ei sijaitse aivan Kielin kanavan puolivälissä, kuten yleisesti puhutaan. Kilometrejä Brunsbüttelistä tulee 63 ja sieltä...

Sainpas tuon otsikon kylät kirjoitettua siten, että kaikissa kolmessa kävimme Petrin kanssa. Viimeksi Hollannin kanavilla ollessa Makkum jäi käymättä. Mutta nyt lähdimme sunnuntaina Enkhuizenista pohjoiseen kohti Harlingen sulkua, joka erottaa IJselmeerin Pohjanmerestä

Olen saanut rohkaisevaa palautetta päätöksestä suunnata keula kohti pohjoista. Daphnen purjehduksen aikaan 1940-luvun lopulla Eurooppa oli heräämässä tuskallisesta painajaisesta. Oli iso etuoikeus päästä purjehtimaan kohti valoisampaa tulevaisuutta. Göran Schildt huomasi mahdollisuuden ja lähti kiehtovalla tavalla toteuttamaan unelmaansa.

Ei onneksi kuitenkaan miehistöön. Eilen Katariinalla tehtiin suuri päätös Hollannin etelärannalla Vlissingenissä. Veneen keula kääntyy takaisin Itämerelle. Monien asioiden yhteenlaskuna tällainen päätös tuntuu nyt oikealta. Högsåran sää- ja navigointigurun kannustava viesti oli: "Päätös varmaan oikea ja oikeassa paikassa tehty."


Lähdimme Sixhavenista illalla puoli kymmenen odottelemaan sulutusta läpi Amsterdamin. Ensimmäisen sillan ohi pääsimme jo yhdentoista aikaan. Seuraavaa siirtoa odotimmekin sitten puoli kahteen yöllä. Letka, joka tuli vastaan etelän suunnasta, tuli meidän ensimmäiselle ja heidän viimeiselle sillaalleen silloin. Yhden ison purjelaivan ja seitsemän...