24.11.2021 Mitäs sitten? … sitten STCW A-II

24.11.2021

 Haikein, mutta innokkain mielin katselen ARC:n osallistuvien veneiden vanavesiä Word Cruisin Clubin Fleet Vieweristä. Tällä hetkellä Atlantilla purjehtii tuossa Grand Canarialta alkaneessa kisassa kahdeksan suomalaista venettä. Kaksi ARC + venettä, jotka pysähtyivät n. viikoksi Kap Verdelle. Nyt ne ovat matkanneet jo neljä päivää Atlantin aalloilla kohti Grenadaa, joka on ARC+:n maali. Sundance II (Baltic 42) ja Zeida (Breehorn 37) purjehtivat hyvää vauhtia fleetin keskivaiheilla.

Las Palmasista starttasi sunnuntaina 21.11. varsinainen ARC, johon osallistuu 140 veneen joukossa kuusi suomalaista venettä. Annina (Maestro 35), Another Brick (Beneteau First 44.7), Carissa Oceanlady (Swan 441R), Eira (Swan 51), Vahine (Swan 65) ja kuunari Helena monen vuoden tauon jälkeen.

Annina purjehtii pienellä miehistöllä, samoin kuin mekin (Sinikka, Keskisen Paavo ja kippari) omalla Atlantin ylityksellä vuonna 2013, eli kolmella hengellä. Mukava seurata Maestron menoa. Saapa nähdä rikkoutuuko Katariinan tekemä Maestro kolmeviitosten ylitysennätys. Tosin reitti on eri: me poikkesimme ensin Mindeloon ja sieltä Barbadokselle. Annina purjehtii suoraan Rodney Bayhin. Jos ei muuta, niin vuorokausikisassa saimme parhaimmillaan kerättyä 174 mailia 24 tunnissa.

Vahine purjehtii saman kipparin kipparoimana, joka oli päälllikkönä myös meidän Horta Benalmadena-legillä. Janne Artila jatkaa myös toisen Vahinen Atlantin ylityksen, tammikuussa paluupurjehduksen takaisin Las Palmasiin. Eirassa ja Another Brickissä osa miehistöstä on ostanut ylityspaikan chartertyylisesti. Helenaa kipparoi Kari Lehtonen, joka oli minun ensimmäinen kippari Karibialla vuonna 1999.

Siitä sitten päästääkin tuohon STCW-tutkintoon. Se on siis pätevyyskoulutus, joka käsittää yhden tutkinnonosan Merenkulkualan perustutkinnosta. Standar of Training, Certification and Wachtskeeping for Seafarers koulutus sisältää pelastus- , sammutus- , ensiapu- ja lastinkäsittelyn sekä vahdinpidon osiot lähiopetuksena ja sen lisäksi opintoihin kuuluu kahden kuukauden ohjattu harjoittelu kauppa-aluksilla.

29.11. alkaa Rauman merenkulkuoppilaitoksella WinNovassa tuo STCW koulutuksen joulukuun kestävä lähijakso, johon pääsin mukaan syksyisessä haussa. Meitä on n. 15 opiskelijan ryhmä. Odotan mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää. Ensi maanantaina kello kymmenen pitää olla paikalla oppilaitoksen kansityösalissa.

Tuo ohjattu harjoittelu pitää siis suorittaa lähijakson jälkeen kauppa-aluksilla, joiden bruttovetoisuus on yli 500 BT. Ja kuinka ollakaan, on olemassa yksi poikkeus: se on myös mahdollista suorittaa alle 500 BT aluksilla, jotka ovat koulualuksia. Ja kuunari Helena nyt sattumalta on juuri sellainen!

Kun toimin Vahinella perämiesharjoittelijana ja toisena perämiehenä syksyisillä Atlantin legeillä, tämän hetkiset todistukseni riittivät siihen. Helenalla tilanne on toinen. Koska se on rekisteröity kauppa-alukseksi, miehistöllä tulee olla Trafin myöntämä pätevyyskirja. Juuri tuo STCW-pätevyys meripäivineen mahdollistaa siis kansimiehen pestin kuunarilla.

Jos joku tietää aluksesta, joka on keväällä lähdössä Valparaisoon Kap Hornin kautta ja palaa takaisin Panaman kanavan kautta ja matka kestää n. 60 päivään, otan mielelläni vinkkejä vastaan. Harjoittelupaikka on vielä auki. :)

ARC- Fleet Viewer: https://www.worldcruising.com/arc_plus/eventfleetviewer.aspx

https://www.staf.fi/Blogit


Pari kirjasuositusta: 

Reijo Ruokanen, Tahdolla maailman ympäri. Ammattikoulupohjalta Kap Hornille.

Auli Irjala - Pive Toivonen, Laivakoira Latte. Almuñécarin kulkukoirasta Pohjoisnavan kiertäjäksi.