25.2.2022 Meriharjoittelu alkanut

25.02.2022

O.S:n, Ordinary Sailorin, puolimatruusin tai vahtikansimiehen harjoittelu on nyt kestänyt viikon. Ajamme linjalaivana Hangon ja Rostockin väliä käytännössä yötä päivää. Vauhti on 18-19 solmua tuulesta ja sen suunnasta riippuen. Matka-aika on hieman reilu vuorokausi ja matkaa kertyy n. 460 merimailia. Kuten voi arvata, sääikkunat eivät vaikuta tämän laivan kulkuun    

Niin on Itämeri pienentynyt. Lasti puretaan ja lastataan n. kymmenessä tunnissa ja taas ajetaan Itämeren halki samaan toimeen joko etelään tai pohjoiseen. Pääasiallinen kuljetettava on rekkojen irrotettavat perävaunut (mitä sitten sisältävätkään), trailerit, myös henkilöautoja tulee Saksasta lähes aina kyytiin. 

Koska alus on ro-ro-alus, lasti lastataan ja puretaan rekan nuppia muistuttavalla vetomestarilla. Meno on melkoinen, kun kolmelta eri kannelta tyhjennetään ja sitten saman tien lastataan huikea määrä lastia. Laivaan mahtuu 160 traileria. Ensimmäisellä matkalla niitä oli myös sen verran.

O.S.:n tehtävä on olla avustamassa valtavilla trossivinsseillä keulakannella laivan kiinnyttyessä ja laivan lähtiessä taas hoitaa yhden takakannen trossin kelaamista vinssin nokalla. Nämä työt tehdään aina, kun laiva saapuu tai lähtee satamasta. Muuna aikana toimin itse 8-12 vahdissa eli työvuoro on aina aamupäivällä 8-12 ja illalla 8-12.

Pääasiassa puuha aamuvahdissa on paikkojen siivousta ja puhdistamista työparini Ramelin kanssa ja ohjauksessa. Putsaus on kannen pesua tai esimerkiksi surrauskolojen (ne joihin ketjut kiinnitetään) imurointia vesi-imurilla, jotta ne eivät jäätyisi. Iltavahti on merivahti komentosillalla kymmenien näyttöjen keskellä. Kuitenkin lähinnä vain tarkailua.

Onhan tämä kokemus. Laiva on valtava, 200 metriä pitkä ja lastia kolmella kannella. Koneet jytisevät yötä päivää. Aallot sen sijaan eivät kovinkaan laivaa heiluta kovastakaan merenkäynnistä huolimatta. Mukavasti yövahdissa yleensä ohitamme Gotlannin aika läheltä ja saamme joskus jopa nettiyhteyden laivalle. Hangosta lähtiessä Köpun majakka vilkuttaa pitkään kirkasta valoaan. Etelässä isot tuulimyllypuistot ja Bornholm näkyvät päiväsaikaan. Liikennettä Itämerellä on kyllä paljon. Tutkassa ja AIS:ssa näkyy jatkuvasti aluksia tulossa vastaan tai sivuuttamassa meitä.

Vaikka vapaa-aikaa on melko paljon (pari kirjaa jo luettu), laivalla olo on kuitenkin väsyttävää ja osin sressaavaakin. Satamaan tulot ja lähdöt tapahtuvat vahtien ulkopuolella, radiopuhelin on päällä ja sieltä tulee viestiä, minne pitää milloinkin mennä. Käytännössä olemme liikkeellä koko ajan. Nyt perjantaina tulimme Hankoon aamulla ja lähdemme vasta huomenna takaisin Rostockiin.

Saatta olla, että pääsen käymään kylillä illalla. Huomenna aamulla alkaa taas sitten tohina kello kahdeksan jatkuen seuraavaan perjantaihin saakka. Kun laivalla on törni päällä, kotilomia ei ole. Hieman tai jopa kovasti kuitenkin huolestuttaa tämä maailman tilanne ja kuinka sen kanssa varsinkin lähipiiri pärjää.

Niin, kyllä se ruoka on maineensa veroista. Ja oma hytti.