Blogikirjoitusten päivitys jatkuu. 

Vanavettä on jo jäänyt:

Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Tässä kuvapainotteinen päivitys kahden ja puolen viikon kansimiehen pestistä kuunari Helenalla. Purjehdus alkoi heinäkuun puolivälissä Hollannin Harlingenista, Tall Ships Racen välisatamasta ja päättyi Norjan Bergeniin.

Alkoihan se kausi vihdoin myös omallakin veneellä. Juhannusviikolla keskiviikkona saapui Pepe L. veistämön pihaan ja Katariina nostettiin vankalla ammattitaidolla rekan kyytiin. Degerö Boatin isommat veneet laskettaan Inkoon kalasatamassa, jonne nytkin suunnattiin. Viimeiset fiksaukset oli tehty ja vene oli kyljet kiiltävinä valmiina taas tämän...

Reilu viikko sitten perjantaina alkoi ensimmäinen pesti kuunari Helenan kannella. Olin lähettänyt Trafiin kaikki tarvittavat dokumentit kansimiehen- ja ns. lisäpätevyyden saamiseksi. Sieltä olisi saanut väliaikaisen todistuksen, mutta myös ilman sitä pesti onnistui.

Veneilykausi alkoi viime viikon tiistaina. Tarkemmin sanottuna veneen siirrolla sisään Degerö Boatin halliin Inkoossa. Sateen ropistessa veneen kanteen purin aurinkopaneelitelineen Katariinan istumalaatikon yltä ja itse johtaja Kristeri nyppäsi veneen sisään keltaisella trukilla. Pyörähti käyntiin pieni kunnostusviikko.

Katariinan kipparin suuren meren purjehdukset päättyivät tämän kevään osalta Cherbourgiin. Atlantin suolavedet ja myrskytuulet jäivät taakse ja alkoi loppujen meripäivien metsästys. Kuunari Helenan huoltojakso oli sopivasti merkattu toukokuun ensimmäisille kahdelle viikolle heti aluksen Karibian paluun jälkeen.

Helenan kippari Markus päätti laivalle jääneille omaehtoisen karateenin kahdeksi vuorokaudeksi. Emme käyneet kuin suihkussa ja toiletissa. (Lähes)

Olen taas Hortassa, Azoreilla. Loppujen lopuksi legi täältä Ranskan Cherbourgiin toteutuikin monien vaiheiden jälkeen. Kuunari Helena starttaa tänään merelle. Meripäivät karttuvat seuraavaksi kansivahtimiesharjoittelussa Atlantilla.

Jos aiot kerätä maileja, ro-ro-alus on siihen hyvä ratkaisu. Todellakin, Itämeri tuli nyt tällä harjoittelulla kuljettua kuusitoista kertaa välillä Hanko Rostock, siis 8320 merimailia kuukauden ajalla. Normaalin kesälomapurjehduksen mailit ovat 500-1000 eli pitkälti toistakymmentä kesälomareissua sisältyi noihin lukemiin.

Ro-ro-alukset kuljettavat lastia, joka ns. rullaa pyörillä aluksen kansille ja samoin päätesatamassa laivan kansilta ulos satamakentälle. Monesti maantiellä, varsinkin pimeällä ja sateella, manaamme edessä ajavia ja vettä roiskuttavia yksiosaisia pitkiä rekan perävunuja (LKW Walters, Schenker, DHL), jotka kuljettavat tavaraa kellon ympäri. Juuri...