11.3.2020 Ro-ro rullaa, hiiohoi!
Ro-ro-alukset kuljettavat
lastia, joka ns. rullaa pyörillä aluksen kansille ja samoin
päätesatamassa laivan kansilta ulos satamakentälle. Monesti
maantiellä, varsinkin pimeällä ja sateella, manaamme edessä
ajavia ja vettä roiskuttavia yksiosaisia pitkiä rekan perävunuja (LKW Walters, Schenker, DHL),
jotka kuljettavat tavaraa kellon ympäri. Juuri nuo pitkät
kontinomaiset trailereiksi kutsutut perävaunut ovat se pääasiallinen
lasti, jota esimerkiksi Finnlinesin Finnmerchant kuljettaa. Itse
trailerin sisällä voi sitten olla hyvin monenlaista tarvaraa.
Trailerit tuodaan satama-alueelle rekan nupilla ja jätetään pitkiin riveihin kentälle. Rekan nupit kuljettavat siis lastin vain satama-alueelle. Kun laiva saapuu satamaan, se ensin puretaan ja sen jälkeen lastataan uudelleen. Finnmerchantin lastin purku ja uusi lastaus kestää kokonaisuudessaan kuudesta kahdeksaan tuntiin. Meno on siis melkoinen, kun sekä Hangossa että Rostockissa satama-alueella toimivat rekan nuppia muistuttavat vetomestarit (terminaalitraktorit) hinaavat trailereita laivan uumenista kentälle ja sieltä taas takaisin.
Hangossa Finnmerchantin lastaus ja purku tapahtuu päiväsaikaan ja Rostockissa ruljanssi pyörii yöllä. Molemmissa kaksi kertaa viikossa. Kuten tuossa aiemmassa blogissa kerroin, Saksasta tuodaan silloin tällöin myös henkilöautoja ja Suomesta viedään erillisillä laveteilla mm. metallirullia. Rostockissa iso osa trailereista tuodaan ja viedään eteenpäin jakeluun junan vaunuilla, jotka lastataan satama-alueella.
Kyllä, merimieselämä on tullut tutuksi. Nykyinen sellainen. Ennen oli kaikki T. Rautavaaran (vai oliko R. Helismaan) sanoin puuta ja rautaa, mutta nykyään satama-aika ro-ro-aluksilla on todella lyhyt. Vain Hangossa on O.S.:llä yksi ilta vapaata. Perjantain vuoro loppuu viideltä ja seuraavana, lauantaiaamuna jatketaan töitä taas kello kahdeksan. Eli laivalla harjoittelijana olen 24/6,5 ja ilmeisesti lähes ainut kylillä kävijä. Muulla miehistöllä on sopimuksista riippuen sitten se vuorovapaa eli jos olet kolme viikkoa laivalla, kolme viikkoa on vapaata.
Sain ikäväkseni kuulla, että
seuraava törni kuunari Helenalla ei onnistukaan suunnitellulla
tavalla. Kolmesta alustavasta legistä keskimmäinen on myyty
loppuun, joten siihen ei olekaan mahdollista päästä
kansiharjoitteluun. Nyt mietitään uusia kuvioita, katsotaan kuinka
niiden kanssa käy vai siirtyykö loppujen meripäivien hankinta
myöhemmäksi. Mutta suurella todennäköisyydellä ei niitä enää
ro-ro- aluksilla kerry.