Blogikirjoitusten päivitys jatkuu. 

Vanavettä on jo jäänyt:

Olen taas Hortassa, Azoreilla. Loppujen lopuksi legi täältä Ranskan Cherbourgiin toteutuikin monien vaiheiden jälkeen. Kuunari Helena starttaa tänään merelle. Meripäivät karttuvat seuraavaksi kansivahtimiesharjoittelussa Atlantilla.

Jos aiot kerätä maileja, ro-ro-alus on siihen hyvä ratkaisu. Todellakin, Itämeri tuli nyt tällä harjoittelulla kuljettua kuusitoista kertaa välillä Hanko Rostock, siis 8320 merimailia kuukauden ajalla. Normaalin kesälomapurjehduksen mailit ovat 500-1000 eli pitkälti toistakymmentä kesälomareissua sisältyi noihin lukemiin.

Ro-ro-alukset kuljettavat lastia, joka ns. rullaa pyörillä aluksen kansille ja samoin päätesatamassa laivan kansilta ulos satamakentälle. Monesti maantiellä, varsinkin pimeällä ja sateella, manaamme edessä ajavia ja vettä roiskuttavia yksiosaisia pitkiä rekan perävunuja (LKW Walters, Schenker, DHL), jotka kuljettavat tavaraa kellon ympäri. Juuri...

Kaksi viikkkoa on laivamme kyntänyt Itämerta päästä päähän. Maailman tilanne on muuttunut yhä merkillisemmäksi ja merkillisemmäksi. Olemme saaneet nähdä vastaavaa tähän mennessä vain elokuvissa, Areenan sarjoissa sekä muissa vastaavissa palveluissa, tuon tuostakin. Ikimaailmassa ei tätä uskoisi tapahtuvan 2022 vuoden todellisuudessa. Niin vain on...

O.S:n, Ordinary Sailorin, puolimatruusin tai vahtikansimiehen harjoittelu on nyt kestänyt viikon. Ajamme linjalaivana Hangon ja Rostockin väliä käytännössä yötä päivää. Vauhti on 18-19 solmua tuulesta ja sen suunnasta riippuen. Matka-aika on hieman reilu vuorokausi ja matkaa kertyy n. 460 merimailia. Kuten voi arvata, sääikkunat eivät vaikuta tämän...

Lähes tarkalleen kaksi vuotta sitten helmikuun loppupuolella valmistelin kuumeisesti esitelmää, joka oli sovittu pidettäväksi ravintola Göranissa Turun Forum Marinumissa. Keräsin kuvia ja piirtelin karttoja Göran Schildtin purjehduksista ja erityisesti hänen 1948 tekemästään Toivematkasta, purjehduksesta Daphne- veneellä Euroopan kanavien halki...

Opinnot Raumalla loppuivat viime perjantaina. Siis vain Raumalla, sillä puolimatruusin pätevyyteen kuuluu vielä kahden kuukauden keväinen harjoittelu kauppa-aluksilla. Tosin vielä STCW-certi palokoulutuksesta jää myös tulevalle keväälle. Sitä ei järjestetty nyt kuluneella jaksolla. Rauman palokoulutus tapahtuu aikanaan Porissa.

Haikein, mutta innokkain mielin katselen ARC:n osallistuvien veneiden vanavesiä Word Cruisin Clubin Fleet Vieweristä. Tällä hetkellä Atlantilla purjehtii tuossa Grand Canarialta alkaneessa kisassa kahdeksan suomalaista venettä. Kaksi ARC + venettä, jotka pysähtyivät n. viikoksi Kap Verdelle. Nyt ne ovat matkanneet jo neljä päivää Atlantin aalloilla...

Kun purjehdin viimeksi keskisen Atlantin ulapoilla, kirjoitin yhtäkkiä mieleen tulleen ajatuksen valon pisaroista, jotka tuikkivat meressä veneen ympärillä kuin tuhannet valotäplät tähtitaivaan alla. Niin, Vahinen lokakuinen reitti Hortasta Benalmadenaan tosiaan risteytyi reittiin, jota pitkin vuonna 2013 purjehdimme Sinikan kanssa Portugalin...

Vaellusretkien jälkeen palasin tämän viikon maanantaina takaisin Faialin saarelle Hortaan. Varsinkin São Jorgen saari tuossa horisontissa teki suuren vaikutuksen. Paikka sijoittuu heti Gomeran jälkeen suosikkikohteeksi luonnon, rauhallisuuden, vaellusmahdollisuuksien ja kaikinpuolisen siisteyden johdosta.