Daphne ei ollut ensimmäinen haaveiden toteuttaja, (osa 1)

Muutamia vuosia ennen Göran Schildtin "Toivematka"-purjehdusta varusteltiin Gustaf Eriksonin purjelaivojen ohella myös erilaisia ja huimia suomalaisia Atlantin ylitysprojekteja. Minulla on tiedossa kaksi erittäin mielenkiintoista purjehdusta, jotka veivät kaukohaaveilijansa määränpäähän.

Vuonna 1939, toukokuun 3. päivä, lähti ahvenanmaalainen seikkailija Uno Ekblom (1905-1955) uskaliaalle matkalle ylittämään Atlantia. Hän oli suunnitellut ja rakentanut vajaan kymmenmetrisen moottoriveneen pienine apumastoineen, jolla purjehdus sitten toteutui. Veneen nimi oli hänen kotipaikkakuntansa kaima: "Eckerö".

"Eckerön" reitti kulki Tukholman, Södertäljen, Göteborgin, Rotterdamin, Falmouthin kautta Azoreille ja sieltä jatkettiin Bermudalle. New Yorkiin Ekblom saapui jo heinäkuun 13.päivänä. Mukana miehistössä oli kaksi osittain sattumalta pestattua puolituttua, joilla ei ollut aiempaa merikokemusta. Toinen oli lehtimies ja toinen kyllä periaatteessa sopiva (oli uinut Ahvenanmeren yli), mutta lähes koko matkan merisairas.

1970-luvulla mainittiin Guinnessin ennätysten kirjassa "Eckerö" pienimpänä moottoriveneenä, joka koskaan oli ylittänyt Atlantin valtameren. Ekblom joutui monenlaisiin vaikeuksiin matkansa aikana, ei suinkaan vähiten kokemattoman miehistönsä vuoksi. Sitkeydellä ja omalla merenkulkutaidollaan hän kuitenkin selviytyi huimasta seikkailusta - ehkäpä myös hyvän onnen myötä. Uno Ekblom jäi asumaan Uudelle mantereelle ja kuoli traagisesti hukkumalla vain 50-vuotiaana.