5.7.2020 Ei hyvältä näytä

05.07.2020

Nimittäin sää. Tarkemmin ottaen tuuliennusteet. Ajelimme Mikon kanssa eilen Kielin 95 kilometrin pituista  kanavaa kohti Brunsbytteliä. Lähdimme aamulla kahdeksan aikaan Kielistä sateisen harmaaseen sulkuun ja sitten kanavaan. Tarkoituksena jatkaa Pohjanmerelle, huonolta näyttää.

Klintholm Havnista lähdimme torstaina kohtuulliseen ennusteeseen kiertämään Gedserin kärkeä. Ennuste oli kohtalainen, tuuli vain lähes vastainen 8-10 metriä. Ja lisäksi aallokko oli vielä parin kovatuulisen päivän jälkeen vauhdin tappavaa.

Kuitenkin Gedserin kohdalla, juuri kun aioimme kääntyä satamaan, tuuli tyyntyi heikoksi vastaiseksi ja päätimme jatkaa Rödbyhyn, jossa olimme joskus aiemminkin poikenneet. Samasta hyvästä syystä: Rödbyssä on erittäin hyvä sekä Volvon että Yanmarin huoltoliike. Nyt tarvittiin öljyn tyhjennysputken kumitulppa, joka oli kadonnut johonkin. (Ja öljyä tietenkin pilssissä.)

Ohitimme Gedserin jälkeen valtavan tuulipuiston, varmaan toista sataa myllyä. Niistä voi ymmärtää, että tuulivoima on yksi tärkeä uusiutuvan energian muoto. Putkilahden muutama propelli on erilaista asiaa.

Rödbyn pienessä laiturissa vietetyn rauhallisen yön jälkeen (ei satamamaksua) saimme kokea ihmeen. Raikas luoteinen antoi Katariinalle 6-7 solmun vauhdin - tosin vain pariksi tunniksi. SMHI (Ruotsin sääennuste) näyttää tällä kohtaa jopa 3 solmun virtaa, meille tietysti vastaista. Tuuli kuoli ennen Kielin lahtea, kunnes sitten itse lahdella äityi koviksi vastapuuskiksi, lähestyessämme Holtenaun sulkuja. Parkkeerasimme sulkujen viereen hieman hankalaan laituriin. Töijaus onnistui.

Kävimme Holtenaussa kaupassa. Yllätykseksi liikkeen ovessa oli kyltti, joka määräsi kaikille maskit nenälle ennen kauppaan menoa. Onneksi Mikollla oli pari maskia jäänyt taskuun, eikä tarvinnut käydä kilsan päästä veneestä niitä noutamassa. Kaupassa oli hiljaista.

Illalla sateen lomassa istuimme Herman Tiessenilla yksillä oluilla ja muistelimme Pertti Dunckeria, joka purjehdusmatkoille lähtiessä täydensi provianttia Tiessenin verovapaista valikoimasta.

Sain mukavan soiton kanavalle. Saimaan Soinnun kippari Mika soitteli ja sovimme mahdollisesta tapaamisesta. Saimaan Sointu (Beneteau Swift Trawler 42) on paluumatkalla USA:sta, jossa se miehistöineen vietti viime vuoden. Ensi viikoksi on luvassa kovia länsituulia, saapa nähdä, kuinka tapaaminen onnistuu.

________________

Jatkoimme kaikesta huolimatta vielä seitsemän aikaan Brunsbyttelistä vajaa parikymmentä mailia Cuxhaveniin. Myös meidän kanssa kanavan ajanut Nautcat 33 tuli merelle. Tuuli oli 12, parhaimmillaan 15 m/s, aallokko jyrkkää, mutta vauhtia yli kahdeksan solmua. Hulppeaa menoa. Nauticatit totesivat satamassa, että oli kuin pyykkikoneessa olisi purjehtinut. Mikko totesi, että niinpä, mattopyykkikoneessa.