24.6.2020 Utö - Utö

Olen tullut Ruotsiin purjeveneellä hyvin monenlaisia reittejä. Eilen kuitenkin oli erikoisin: Suomen Utöstä Ruotsin Utöseen. Maileja 112 ja käytännössä suoraan ulkokautta ohi Bokskärin ja Almagrundetin. Onneksi ei törmätty, niin suoraan reittiviiva kulki. Lopussa tosin hieman pujottelua kivien välissä.

Purjehdus oli tutuksi jo pitkiltä matkoilta  tullutta hybridipurjehdusta; purjeet vetävät koneella avustetuna. Ensin 4-5 metrin pohjoistuulissa ja hieman ennen Almaa etelätuulissa. Tänään kun tankattiin, huomattiin, että dieseliä oli kulunut 24 tunnissa vain n. 40 litraa. Eli alle 2/tunti/ 40 hp kone.

Auringon lasku Almagrundetin jälkeen.

Högsåran sää- ja pilottigurun Markun avustuksella löydettiin Utön kupeelta Rånön laguuni, johon Rocna pudotettiin valoisassa kesäyössä.

Tänään sitten Nysään, joka paremmin tunnetaan Nynäshamnina. Laiturit tyhjät, illalla eivät puolillakaan. Koronaohjeita jaettiin satamakonttorista, mm. kolmen metrin turvavälit, muuten meidät hyväksyttiin Ruotsiin. Aamulla kyllä harjoiteltiin puhumaan ruotsin kieltä. Pari saksalaista venettä täällä on, ei suomalaisia ja selvästi säilytyksessä oleva purkkari, jonka peräpeilissä lukee New York.

Vaikka merten jumalalle urattiin Vänössä kuohujuomaa (liian vähän), tuulet ovat surkeat: sunnuntaihin asti ennuste kevyttä nenää, siis suoraan etelästä. Vihreä voima saa jyllätä pienillä kierroksilla. Tavoitteena on Gedser Tanskassa ensi keskiviikoksi. Mikko Tampereelta vahvisti liittyvänsä silloin miehistöön.