18.8.2020 Visby

Todellakin, Visbyssä ollaan.Tulimme tänään hellepäivän päätteeksi neljän hujakoilla tähän tuttuakin tutumpaan kesäkaupunkiin. Jotain outoa ja uutta kuitenkin satamassa oli. Helteinen päivä, kesämeininki, mutta... vain viisi venettä laitureissa! No, illemmalla tuli muutama lisää. Olen aikanaan ollut Visbyssä Purjelaivasäätiön Helenan kanssa huhtikuussa; ei ainuttakaan muuta alusta silloin.

Saimme tämän päivän purjehdukselle kolmen tunnin koneajon jälkeen virkeän lannetuulen etelästä. Reilu puolimatkaa Öölannin pohjoiskärjestä Byxelkrokista, jonne saavuimme eilen illalla yhdeksän aikaan, taittui siis iloisesti purjeilla, loppu viisi mailia jopa kuuden solmun virsikirja-purjehduksena aina aallonmurtajan aukosta sisään asti.

Isäni siis tuli sunnuntaina Simrishamniin, jonne olin palannut lauantaina. Lento lähti Helsingistä 6.30, Kööpenhaminan Kastrupissa saman tien hyppäys Malmön junaan, vaihto Hyllassa ja niinpä hän asteli Simrishamnin asemalle 10.38 paikallista aikaa. Tämä vaihtotouhua on tullut harjoiteltua jo monesti, myös Simrishamnissa.

Ilman isompia kommervenkkejä starttasimme heti kaupassa käynnin jälkeen 11.30 Hanön lahden poikki kohti Öölannin salmea. Merellä oli täysi sumu. Tutkalla oli käyttöä. Sumu hälveni parin tunnin jälkeen aurinkoiseksi koneajoksi. Olihan meillä toki purjeet ylhäällä Utklippanille saakka. Suunnitelmana oli jatkaa yö ja seuraava päivä suoraa Byxelkrokiin. Matka on pitkä: 90 mailia jo 55 purjehditun mailin jäkeen.


Toisin kuitenkin kävi. Autopilotti, jolla olen ajanut oikeastaan muutamaa Pohjanmeren tuntia lukuunottamatta koko reissun, teki tenän vähän ennen Kalmaria. Vene vinkuroi sinne tänne eikä laite ottanut komentoja vastaan.

Päätimme neljän aikaan aamulla pysähtyä Kalmariin. Muutaman tunnin unen jälkeen aamupäivä päiviteltiin ja lopulta päivitettiin piloton ohjelmisto paikallisessa hyvin varustetussa veneliikkeessä (vain kolme käyntiä). Nuohan ovat kaikki laitteet pieniä tietokoneita, hyvässä ja erityisesti pahassa.

Kun Katariinan oma pilotti ei ole yhdistettynä plotteriin, jolla päivityksen voisi tehdä, irroitin pilotin keskusyksikön, vein sen kauppaan, jossa se liitettiin liikkeen Raymarine-plotteriin. Näin saatiin ohjelmistoversio 2.0 päivitettyä 3.04 versioon. (Tein muuten plotteriin samanlaisen päivityksen Hollannissa Willemstadissa. Oma iphoneni jakoi 700 megan päivityksen wifinä.)

Yhden aikaan eilen päivällä saimme homman valmiiksi ja 360 asteen kierros ulkosatamassa vielä kalibroi pilotin. Eipä siis muuta kuin matka jatkui 46 mailia Byxelkrokiin. Myös eilen saimme hyvää purjehdusta melkein puolet tuosta matkasta. Illalla suihkut ja satamaoluet ja sitten taas tänä aamuna merelle, jossa liikennettä ei ole juuri lainkaan.

Tuuliennusteet (SMHI on ollut varma ja lähes ainut sääpalvelu, ) näytävät siltä, että perjantaina olsisi hyvät tuulet etelän puolelta. Huomenna teemme 15 mailin siirtymän Lickershamniin ja tortaina sitten Fårösundiin. Suuntana noilla etelän tuulilla tulee olemaan  Hiidenmaa - niin, ellei tilanne sitten muutu.