4.9.2021 Kauppatorilla kahvilla

04.09.2021

Katariina irtautui Inkoon laiturista tämän viikon maanantaina. Pitkällisen suunnittelun ja ankaran pohdinnan jälkeen miehistöksi saapui Sakari V. Jämsästä. Seikkailu alkoi jo tulomatkalla, kun soitin junasta Sakarille ja kysyin, oliko hän jo asemalla. Vastaus oli, että kyllä, Jämsän aseman sijasta jo Tampereella.

Yhtä kaikki, pääsimme Inkoon bussilla rantaan ja irrotimme saman tien köydet. Suuntana oli Ångestön mk-saari viiden mailin päässä. Saunottiin ja  vietettiin iltaa.

Isona suunnitelmana oli purjehtia vielä yli Suomen lahden Tallinnaan. Tiistaina lähdimmekin pienen Inkoon visiitin jälkeen Porkkalan selälle kohtuulliseen koillistuuleen. Hieman ennen Porkkalan majakkaa otimme suunnitelman kauniisiin käsiimme ja lopulta emme reivanneet purjeita, vaan koko suunnitelman.

Viron koronatilanteen johdosta katsoimme parhaimmaksi kääntää kokan etelän sijasta kohti itään. Ehkä isompi syy oli kuitenkin säätiedotuksessa: koko loppuviikoksi oli luvassa kovia pohjoisen puoleisia tuulia, emmekä olisi päässeet takaisin ennen maanantaita. Vasta silloin tuulet kääntyisivät etelän puolelle.

Siispä otimme suunnan Suomenlinnaan. Yllätykseksi laituri oli edelleen lähes täynnä viiden aikaan sinne saavuttuamme. Saunassa tosin oli syystä tai toisesta väljää.

Seuraavana päivänä otimme lauttakyydin kauppatorille ja kauppahallin kautta telttakahville. Kauppahallissa saimme aikaan kalakauppiaan kanssa oivan keskustelun nahkiaisten myynnistä ja kauniin pääministerimme tulevaisuuudesta. Ostimme myös illaksi kalliin herkulliset lohimaistiaiset.

Palasimme Kytön selälle Lauttasaaren Blue Peterissä syödyn lounaan jälkeen viuhuvassa pohjoistuulessa. Sakari ei päässyt Tallinnaan, mutta mk-Linlandenista oli näköyhteys kaupungin valaistuun tv-torniin, kiikarilla jopa päivän valossa.

Torstaina palasimme edelleen viuhuvassa luoteistuulessa takaisin Inkooseen. Poikkeuksellisesti Katariina sai maistaa, miltä tuntuu luovia kovassa tuulessa. Laineikko oli kuitenkin maltillinen. Ja hyvin rouva tuulessa pärjäsi.

Torstaina järjestelin vielä trailerin kuljetusta Inkooseen, jonne vene nousee seuraavaksi. Perjantaiaamuna kello 7.03 tuli viesti Salon traktorilta: "se on perillä." Siis, Degerö Boatsin pihalla Tähtelässä.

Kesä on paketissa. Kipparille puhaltavat mahdollisesti uudet tuulet, joista kirjoittelen syksyn aikana. Toivottavasti Katariinallekin uusin miehistöin. Pari kyselyä veneestä on jo tullut. Lisää odotellessa. Katsotaan.