18.8.2021 Cadiz - Madeira

18.09.2021

Lento Cadiziin oli budgetluokkassa. Kesto 12 tuntia ja yksi pysähdys Palma de Mallorcalla. Tosin suoraan ei päässyt perille, vaan olin yötä Sevillassa. Ehdin kiertää upean kaupungin loppupäivän aikana.

Sunnuntaina ajoin bussilla puolitoista tuntia Cadiziin, jossa Vahine odotti uutta miehistöä Puerto Americanoksessa. Kippari oli jo aluksella ja muu miehistö saapui iltapäivän aikana. Tutustuttiin ja käytiin kylillä syömässä tutussa ja erittäin viehättävässä kaupungissa.

Yhteensä meitä tälle legille lähti kippari Petrin ja perämies Joonaksen lisäksi kuusi purjehtijaa. Nuorta osastoa edustivat perämies, Lassi ja Noora + Paavo. Kipparin lisäksi vanhempaa kaartia olivat Matti ja Tapio.

Kauppa-asiat hoidettiin maanantaina aamulla. Provianttiahan tarvitaan melkoiset määrät tuolla merellä. Kahteen mennessä tavarat olivat aluksella ja jopa stuuvattuna omiin lokeroihinsa ja jääkaappiin.

Merelle lähdettiin heti iltapäivällä. Virta oli meille vielä hieman myötäinen. Heti Cadizin lahdella otetiin isoon purjeeseen kakkosreivi. Odotettavissa oli kovia tuulia pariksi päiväksi. Vihaisesti Atlanti ottikin Vahinen matkaansa. Illalla räiskyvä ukkonen ja salamat tulivat saattamaan meitä kohti Madeiraa.

Kakkosreivillä jatkettiin vielä tiistainakin. Fokka vaihdettiin kuitenkin isompaan genuaan. Tiistaina jouduttiin vielä ottamaan pari pitkää luovia, mutta illalla jo tuuli aukesi pohjoisen puolelle antaen meille suoran kurssin Madeiralle.

Keskiviikkona alkoi upea laskettelu isoilla Atlantin mainingeilla. Välillä tuulen laine ja mainki yhdistyivät ja Vahine keinahteli arvokkaasti aalloilla. Nyt pääsi Katariinan kippari tuntemaan, miltä tuntuu purjehtia valtamerellä suomalaisella laatuveneneellä, 65 jalkaisella Joutsenella. Yhdellä sanalla sanottuna: upealta!

Noora ja Lassi aloittivat purjehdusuransa suoraan syvästä päästä.

Purjelaivassäätiön aluksilla purjehditaan neljän tunnin vahtivuoroissa. Neljä tuntia merivahtia kannella, neljä tuntia "stand by" vahtia (varalla + kokkaus ja siivous) ja neljä vapaavahtia. Eli merivahti tulee kaksi kertaa vuorokaudessa. Meitä oli nyt sen verran vähän, että vahtiin riitti vain kaksi henkeä. Vahinen kippari ja perämies kierrättivät neljän tunnin vuoroja vuorokauden ympäri.

Neljän vuorokauden jälkeen saavuimme Madeiran Funcaliin. Valitettavasti lupauksista huolimatta emme saaneet laituripaikkaa satamasta, vaan jouduimme ajamaan saaren suojan puolella Calhetan marinaan. Se osoittautuikin ihan oivaksi paikaksi. Launataina osa miehistöstä lähti Funcaliin, osa jäi alukselle huolto- yms. hommiin. Korjausguru,  perämies Joonas kunnosti mm. sähkövikaisen generaatorin.

Saavuimme siis eilen perjantaina ja jo huomenna purjehdus jatkuu luoteeseen kohti Azoreita. Matkaa on kuusi ja puolisataa merimailia eli n. 5 vuorokautta. Tuulet tulevat olemaan vastaisia, mutta luultavasti luovimaan ei tarvitse aivan heti ryhtyä.