18.5.2021 Viimeiset viilaukset

18.05.2021

Viime viikolla tein neljä pitkää päivää venehommia Pansion Marinassa. Mikko P. oli ahkeroimassa helatorstaina. Saimme tehtyä kyljille Mirka-käsittelyn. Tosin "kevyt" sellaisen. Ajattelin ensin tekeväni varsinaisen 2000/4000 hiekkapaperihionnan, mutta urakka näytti niin isolta, että päätin unohtaa sen.

Soitin Mirkan Juha Miiluniemelle ja kysyin vaihtoehtoa hionnalle. Hän suositteli Polar Shine 35 hintatahnaa (itse tutkin, että Fareclan G3 ykkönenkin kävisi). Hain Tampereelta Fareclan superlonisia käsihiontatyynyjä ja niin Mikon kanssa saimme kyljet työstettyä riittävän puhtaiksi. Jotta tahna levisi helposti, käytimme sumutepullosta vettä liukasteena. Laitoin päälle kaksi kertaa Autoglymin punaista vahaa ja vielä päälle kultaista kovapinnoitetta. Vahan levitys käsin ja kiillotus lammaslaikalla. Ainakin itselleni kelpaa.

MP-Kuomulta hain sprayhoodin takakaareen hitsatun tartunta ja tukikaaren. Itse kankaaseen oli tehty aukot, mutta niinkuin lähes aina, yksi leikkaus oli jäänyt tekemättä. Nopeasti perjantain aikana kangas tultiin hakemaan ja illalla se oli jo paikallaan. Nyt kulku kannelta istumalaatikkoon on helppoa. Suunnittelussa olisi voinut huomioida sen, että hieman pienempi kaaren korkeus olisi riittänyt. Mutta, se on sellaista...

 

Taas kerran naapuriapu telakalla oli kunniassa. Ja kuten niin usein, avun tarvitsija olin minä. Ryhdyin irrottamaan kolmiosaista Volvon potkurisinkkiä ja kuinka ollakaan, kolmesta putista yksi oli jämähtänyt kiinni ja tietysti rosterisena katkesi. Sinkki on pienessä urassa ja kun poistin sinkin palan, onneksi pultin kantaa jäi viitisen milliä näkyviin. Pihdeillä se ei kuitenkaan hievahtanutkaa. 

Jo ennenkin metallitaidoillaan minua auttanut S/Y Tuuliksen kippari tuli avuksi. Pultti on siis rosteria ja potkuri prossia. Selvisi, että ainut mahdollisuus saada kierrelukitteella tiivitetty pultti auki, on lämmittäminen. Niinpä Tuuliksen kippari haki kotoaan kaasupuhaltinen, josta saatiin riittävän kuumaa puhallusta. Ja lopulta myös pihdeillä saatiin pultti irroitettua.

Pohjaan maalasin yhden kerroksen Hempelin Millie Extraa. Alla on kaksi kerrosta kovaa Hard Racingia. En usko, että Pohjanmerellä ja etelämpänä tuo riittää, mutta sitten maalataan uusi kerros äkeämpää tavaraa kevättalvella. Ensi viikolla on sitten veneen lasku.